leven met een groot schuldgevoel

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Josje
Berichten: 537
Lid geworden op: wo 07 augustus 2002, 1:01
Locatie: op een eiland, enne... activiteit, moet dat???

leven met een groot schuldgevoel

Berichtdoor Josje » di 12 oktober 2004, 22:25

Sinds afgelopen weekend zit ik met een levensgroot schuldgevoel, ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurd is.

De aanleiding was dat mijn zusje werd bedrogen door een persoon die ze tot dan toe als haar lover beschouwde. Zij maakte zijn bedrog kenbaar aan mensen die hem ook kenden en waarvan een aantal ook door hem bedrogen bleek te zijn. Meneer was daar niet van gediend en heeft toen een privéberichtje van haar, waarin ze een groot geheim aan hem toevertrouwde, aan mij doen toekomen. Ik had dit niet mogen lezen. Ten eerste had zij hem gevraagd om het niet aan mij te sturen en hij had dat haar beloofd, en zij had mij gevraagd om het betreffende mailtje gelijk weg te gooien. Helaas opende het berichtje gelijk in mijn preview scherm en mijn oog viel op bepaalde woorden........... Ik heb het dus wel gelezen. :(

Uit het mailtje bleek dat zij, net als ik, in haar jeugd seksueel misbruikt is door iemand uit de familiekring. Zelf ben ik van ongeveer mijn elfde tot mijn zestiende/zeventiende door die persoon misbruikt. Bij haar begon het al op haar achtste :cry: Gelukkig heeft zij het zelf een halt toe kunnen roepen door daar niet meer te willen logeren toen zij elf was. Maar zo jong nog... Het maakt bij mij in ieder geval weer heel heftige emoties los waarvan ik dacht dat ik ze nooit meer zou hoeven tegenkomen. Dacht het verwerkt te hebben. :(

Gelukkig kunnen mijn zusje en ik heel goed met elkaar overweg, ik heb haar dus ook direct verteld dat ik het gelezen had. Op dat moment huilde ik en ze vroeg me waarom. Ik heb haar toen een chatlog van mij gestuurd waarin mijn verhaal uit de doeken werd gedaan en zij werd daar helemaal eng van. O, wat erg!, was het enige wat ze op dat moment kon uitbrengen. Ze heeft het nog niet op kunnen brengen om het verhaal helemaal te lezen. Het maakt heel veel in ons allebei los.

Maar waar ik nu heel erg mee zit is een levensgroot schuldgevoel omdat ik vind dat ik haar hiervoor had moeten (kunnen) behoeden door toendertijd zelf aan de bel te trekken. Weet eigenlijk niet eens waarom ik dat niet heb gedaan. Heb toen wel gedacht: Als ik het nu maar toelaat (je sluit je verder af voor gevoel) dan blijft het anderen misschien bespaard, dan laat hij hun misschien met rust.

Mijn zusje en ik vragen ons wel af wie er nog meer slachtoffer zijn? Heeft hij ook iets met ons andere zusje gedaan of misschien zelfs met onze broers? Zijn er ook nichtjes en of neefjes slachtoffer. Wat halen we overhoop als we hiermee naar buiten zouden treden. We hebben samen besloten hier (voorlopig) niet naar te gaan zoeken mede omdat onze moeder erg slecht is en zij het waarschijnlijk (in onze ogen) niet aan zou kunnen.

Wat bezielt toch de daders die dit doen. Beseffen zij wel wat ze ons (de slachtoffers) hiermee aandoen, dat ze ons voor het leven beschadigen? Ik zelf ben er gelukkig goed uitgekomen. Ben, toen het bij mij getriggerd werd een aantal jaren geleden, heel goed en liefdevol opgevangen door mijn man, mijn vriend en mijn lieve vriendin en daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. Vooral voor het geloof wat zij direct in mij hadden. Heb namelijk altijd gedacht dat men mij toch niet zou geloven, het was immers het woord van een jong meisje tegen dat van een volwassene. Tot dan had ik het altijd voor mij gehouden en wist niemand er van.

Poeh zeg, ik wist niet dat het zo moeilijk zou zijn om dit op te schrijven. Geeft ruimte..., ruimte voor nieuwe dingen. En helpt zeker bij het verwerken.

Liefs en kus van Josje
die blij is dat ze hier haar hart kan luchten :(
De krachtigste energiebron in het leven is en blijft de menselijke warmte.

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » di 12 oktober 2004, 23:17

Lieve Josje,
Heel vreselijk wat jullie beiden is overkomen. En dus door dezelfde persoon?
Maar voel je niet schuldig voor je zusje, want het is niet jouw schuld!
Maar als je bang bent dat het misschien ook je andere zus/broer/familieleden is overkomen... ik weet niet, misschien toch hier voorzichtig over beginnen te praten?

Ik hoop dat je nog meer reacties krijgt, want dit staat geheel buiten mijn belevingswereld...

Sterkte...
Star

Josje
Berichten: 537
Lid geworden op: wo 07 augustus 2002, 1:01
Locatie: op een eiland, enne... activiteit, moet dat???

Berichtdoor Josje » di 12 oktober 2004, 23:21

Lieve Selene,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet ook wel dat ik niet schuldig ben. Een volwassene mag dat nooit met een kind doen, er is immers sprake van een grote machtsongelijkheid. Heb het met mijn psycholoog ook besproken afgelopen maandag en die zei dat ik dat schuldgevoel ergens een plaatsje moet gaan geven, het is er nu eenmaal. Overigens, door dit hier neer te tikken voelt het schuldgevoel al minder zwaar hoor. En dan zulke lieve reacties krijgen helpt ook echt wel. Ik zal het mijn zusje laten lezen.

Liefs en kus van Josje

Josje
Berichten: 537
Lid geworden op: wo 07 augustus 2002, 1:01
Locatie: op een eiland, enne... activiteit, moet dat???

Berichtdoor Josje » di 12 oktober 2004, 23:22

P.S. De dader in kwestie is inmiddels al een aantal jaren geleden overleden.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » wo 13 oktober 2004, 0:16

Lieve Josje,

Ik heb in de situatie van je zusje gezeten. Mijn oudere zus en ik werden ook allebei misbruikt door dezelfde persoon, en mijn zus is 6 jaar ouder dan ik. Uiteindelijk is het wel gestopt doordat zij aan de bel trok, maar het heeft bij ons allebei meerdere jaren geduurd.
Ik heb werkelijk nooit, maar dan ook nooit gedacht (tot nu toe was het zelfs nog nooit bij me opgekomen!) 'Waarom heb je dat niet eerder gedaan om mij te beschermen?' Zij was nog een kind, ik was nog een kind, en allebei konden we er nog niet tegenop. Ik zou zelfs misschien nog wel 'meer reden' hebben om mijn zus daarom te veroordelen dan jouw zus, jij wist niet dat je zusje misbruikt werd, mijn zus wist het van mij wel. Maar nog zou ik dat haar nooit, nooit nadragen, als ze het had kunnen stoppen, had ze het gedaan, maar ze moest jaren kracht verzamelen.

En wat nu zo mooi is: Het heeft lang geduurd (ookal hebben we een extreem goede relatie) voor we er over konden praten samen. Soms lukte dat, meestal 'was het er gewoon niet'. Maar op het moment dat ik vorig jaar een soort van terugval kreeg, getriggerd door iets wat ik zelf gedaan had en waarvan ik dacht dat ik er met niemand over kon praten, was daar mijn grote zus. En natuurlijk begreep zij het wel, en veroordeelde ze me niet, en begreep ze maar al te goed hoe ik me ineens weer voelde als in de periode waarin ik mijn verleden voor een groot deel moest verwerken. Dat heeft me zoveel geholpen... 't Is vreselijk dat er zoveel vrouwen met een misbruikverleden zitten, maar iemand in je omgeving hebben die weet hoe het is, is van onschatbare waarde, en diegene ben jij voor je zusje.

Sterkte Josje

Moose

Josje
Berichten: 537
Lid geworden op: wo 07 augustus 2002, 1:01
Locatie: op een eiland, enne... activiteit, moet dat???

Berichtdoor Josje » wo 13 oktober 2004, 8:05

@ star
bedankt voor je medeleven.

@ Moose
Tranen biggelen stil over mijn wangen.....
De krachtigste energiebron in het leven is en blijft de menselijke warmte.

zanna
Berichten: 737
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Contacteer:

Berichtdoor zanna » wo 13 oktober 2004, 9:08

Die bedriegende exlover... die dat berichtje naar je stuurde... ik vraag me af of het klopt wat ik daar over denk...

Toen hij nog in de relatie was kon hij haar wens het geheim te houden niet negeren maar zodra hij een reden had om boos op haar te zijn deed hij iets dat feitelijk heel goed voor haar was.

Josje heel veel sterkte, ik hoop dat jullie elkaar kunnen helpen, x zanna.

Anacha
Berichten: 516
Lid geworden op: ma 15 april 2002, 1:01
Locatie: In de buurt van Rotterdam

Berichtdoor Anacha » wo 13 oktober 2004, 9:56

Lieve Josje, waarom zoeken jullie niet samen hulp ? Dit is zo iets groots om alleen te moeten verwerken :-(

Dikke knuf,
Elaine
So why don't you stand up and be
Beautiful
(Marillion)

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » wo 13 oktober 2004, 10:14

Josje,

Tranen over mijn wangen.
Weet je, ik voel hier altijd ook wat "schuld"...
Hoe kan het toch zijn dat "dichtbije" mensen zoo hun macht misbruiken, hoe kan iemand toch zoo verwrongen zijn dat ie (een "HIJ") dit aan lieve mensenkinderen (meisjes) aandoet?
Veel sterkte Josje, weet niet zo veel te zeggen. Praat met je zus, help elkaar en praat met elkaar als de tijd daarvoor goed is?

Groet,
MK

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » wo 13 oktober 2004, 11:08

@josje :(

lees net je posting de rillingen lopen over mijn rug vrouw..

1 zinnetje viel mij op.. als ik het nou maar toelaat.. schrijf je,

op jou manier misschien toen daar zoveel jaren terug als jong volwassene
kind .. geprobeert toch anderen te beschermen.. (kijkende vanuit een vowassene visie hoor van het nU)

meer kan ik niet zeggen als heel veel sterkte voor jou en je zus..

knuff
sfinxs

Luna b
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 20 augustus 2004, 16:26
Locatie: Brussel, België

Berichtdoor Luna b » wo 13 oktober 2004, 13:25

Josje,

Het is heel gemakkelijk om achteraf te zeggen: had ik maar... maar zo eenvoudig is het toch allemaal niet op het moment zelf.

Ik hoop echt dat je van je schuldgevoel kan afgeraken want dat zuigt energie die je gerust voor iets anders kan gebruiken. Je was een kind en er zijn dingen met je gebeurd die gewoon niet zouden mogen gebeuren.

Ik denk trouwens ook dat er uiteindelijk toen niet over praten en er niets mee doen ook deel kan zijn van een overlevingsmechanisme. Als kind ben je nog heel intuïtief, we verliezen een groot deel daarvan bij het opgroeien om er dan later weer naar op zoek te gaan en het is spijtig genoeg nog altijd zo dat kinderen die er wel voor uitkomen het vaak nog moeilijker krijgen omdat ze niet worden gehoord, men doet het af als fantasie en zadelt het kind op met nog grotere schuldgevoelens, het slachtoffer is de slechte en niet de dader. Ook dit kan je als kind enorm beschadigen en ik denk dat er zoiets is als aanvoelen, je intuïtie die weet wat het beste voor je is en je ervan beschermt ermee naar buiten te komen als je aanvoelt dat je geen gehoor zal krijgen of zelfs uitgesloten zal worden.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

Liefs,
Luna B
Respect as a religion.

maximo
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 oktober 2004, 15:49
Locatie: Leiden, kleine zelfstandige

Berichtdoor maximo » wo 13 oktober 2004, 16:12

Hallo Josje.

Aan alle lieve reakties valt voor mij helaas weinig nieuws toe te voegen om deze tragiek draaglijker te maken... Ik vroeg af of het niet ook een belangrijke taak is van je psycholoog om niet te berusten in het bestaande schuldgevoel, het niet een plaatsje te geven, maar te blijven werken naar het doen verdwijnen van je schuldgevoel.
Hierin is het wellicht ook zinvol (zoals een ander forumlid aangaf) om je zusje, waar je primair je schuldgevoel tegenover hebt, mee te nemen in gezamenlijke gesprekken bij en met je psycholoog omdat deze als deskundige schakel in jullie uitwisseling kan fungeren, als instrument naar "schuld"vrijheid.

Heel, heel veel sterkte!
de wereld is zo eng/daarom is de geest zo ruim

- Mohs V.

labje
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 december 2003, 15:51

Berichtdoor labje » wo 13 oktober 2004, 22:53

Josje,

Ik schrok van je verhaal. Het is bijna gelijk aan het mijne. Vreselijk ook ik wist het niet van mijn zus. Nu een week geleden heeft ook mijn dochter vertelt dat zij is misbruikt door een buurjongen. Bij mijn zus en mij ging het om een broer die zijn handen niet thuis kon houden.Wij hebben veel steun aan elkaar en zitten allebei in therapie. Nu mijn dochter ook nog. Ik weet het ookniet meer wat ik allemaal nog moet meemaken Maar ik zal haar steunen want ik denk toch dat het heel belangrijk is om er samen doorheen te gaan. Ik wens jullie veel sterkte

Labje

Josje
Berichten: 537
Lid geworden op: wo 07 augustus 2002, 1:01
Locatie: op een eiland, enne... activiteit, moet dat???

Berichtdoor Josje » do 14 oktober 2004, 14:04

Lieve allemaal,

Heel hartelijk dank voor jullie lieve woorden waaruit steun en medeleven blijkt. Ik heb er veel aan. Het geeft mij aan dat ik op de goede weg ben door dit 'eindelijk' uit te spreken. Hoop tevens dat ik, door er over te praten hier, alles een beetje op een rijtje kan krijgen om het daarna voorgoed los te kunnen laten.

@ labje
Wat lijkt me dat vreselijk om als moeder te horen te krijgen dat je dochter ook hetzelfde is overkomen, dat je haar daar niet voor hebt kunnen behoeden. Gelukkig kunnen jullie er nu samen over praten en elkaar steunen bij het verwerken. Heel veel sterkte daarmee, meis.

Alle anderen die dit ook meemaakten wil ik veel sterkte wensen...

Liefs en kus van Josje
met tranen om zoveel leed wat ons door anderen is aangedaan
De krachtigste energiebron in het leven is en blijft de menselijke warmte.

Joepie
Berichten: 406
Lid geworden op: za 10 juli 2004, 11:35
Locatie: Zuidelijk

Berichtdoor Joepie » do 14 oktober 2004, 15:34

Hier sta ik. Als man. Beschaamd. En zonder woorden.
Met een stekerig gevoel in mijn binnenste. Ik voel mijn woede.
Over sommigen van mijn broeders, en hun wangedrag.
Ik schaam me. Ik ben sprakeloos...

Josje, Labje: veel kracht, veel sterkte, veel moed gewenst.
Van een man.

PS Mocht mijn posting tot ongenoegen leiden - haal ik hem direct weg.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten