"We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Jippie » zo 15 april 2012, 23:25

:o Nee hoor. Vergeet het maar voor die 46 miljoen mannen!:
Oh? Ik dacht dat lekker van bil gaan wel genieten was. Ik neem tenminste aan dat de 46 miljoen geaborteerde baby' s niet kunstmatig zijn geïnsemineerd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Elfri

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Elfri » di 03 juli 2012, 16:21

Wat is er toch veel te genieten in het leven!
Er is toch niets mooier dan mensen om je heen hebben waar je van geniet? Van het warme weer, al dan niet met een zonnetje... Van kleine kinderen met een eigen willetje die stiekem liever bij je komen liggen dan rond te rennen.

Tevreden zal misschien niet helemaal het juiste woord zijn. Want alles met TE ervoor is niet goed. :wink:
Dus ik hou het bij vredig. Vol warmte denk ik aan al "mijn" bijzondere mensen. Zo uniek als eenieder is, zo hebben ze 1 heerlijke overeenkomst.. en dat ben IK zei ego.

Als je eventjes helemaal niets hebt gehad, de afgrond voorbij hebt zien komen en je mag beseffen hoe kwetsbaar het leven is. Juist dán leer je naast je jezelf ook de ander kennen. Ik geniet me te pletter maar stort niet (meer) van de klif de afgrond in. Nee, tevreden zal ik nooit zijn! Ik zal wel vrede hebben, vredig zijn en mijn plek kennen. Wauw wat een mooi plekje heb ik toch.

Mijn mooie paradijsje is niet afgezet met prikkeldraad, er zit geen gracht omheen. Het is toegankelijk voor mooie zielen, de verpakking is oninteressant. Stuk voor stuk sterke en hele zelfstandige mensen die mij (of elk willekeurig ander) niet nodig hebben. Maar mij wel opzoeken, zoals ik bij hen doe.

Hoe mooi is het dan om te ontdekken dat er niet 1, niet 2, niet 4.. maar net zo veel mensen zijn als ikzelf als ik maar kan toelaten!
Het lijkt te werken... 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Ruim de rotzooi van ongewenste delen uit je leven op en je ziet opeens weer de mooie oude speeltjes op je rommelzolder staan. Heus, we genieten ons te pletter en kunnen écht wel vrede vinden! Nu leren om het hele idee achter 'tevreden' in een eigen gewenst model te gieten.

Frans49
Berichten: 1920
Lid geworden op: vr 02 januari 2009, 10:14

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Frans49 » di 03 juli 2012, 22:07

Wat is er toch veel te genieten in het leven!
Mooi Elfri, en helemaal me eens. Ook al diverse kliffen gezien en steeds weer houvast kunnen krijgen door om me heen te kijken naar wat we wel hebben en niet alleen te verlangen naar wat er (nog) niet is.

:D11
All I ask of living is to have no chains on me

Gebruikersavatar
Djinniyeh
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 05 november 2010, 11:41
Locatie: België

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Djinniyeh » wo 04 juli 2012, 11:23

Ik ben het ook helemaal met je eens Elfri, ook ik heb de afgrond zien voorbij komen en het heeft me veel vergevingsgezinder gemaakt. Ik relativeer veel meer, geniet veel meer van het leven en ja, elke dag opnieuw vind ik vreugde in de dingen om me heen, een zonnestraaltje, een bloem maar ook de zovele lieve attenties en woorden van de vrienden en familie om me heen ... af en toe moet je eens stilstaan en gewoon dankbaar zijn voor al wat je hebt!
Life is a gift, live it to the fullest ...

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Spot the difference » wo 22 augustus 2012, 17:13

Nog een kluifje van de man. Akkoord of niet, hij zet wel aan tot reflexie.


De neoliberale maatschappij maakt mensen niet zomaar ziek; ze vernietigt de eigen sociale verbanden. Psycholoog en psychoanalyticus Paul Verhaeghe werkt als gewoon hoogleraar aan de universiteit van Gent. Dit is een uittreksel uit Identiteit (De Bezige Bij), dat vanaf deze week in de boekhandel ligt.

Jack Nicholson als de non-conformistische Randle McMurphy, die in de jaren 70 onterecht wordt opgesloten in de psychiatrie. Vandaag staat de psychotherapie geen stap verder. Integendeel, betoogt Paul Verhaeghe.
Er zijn van die films die op het netvlies van een generatie gebrand staan. One Flew over the Cuckoo's Nest uit 1975 behoort daartoe. In twee uur tijd komt alles aan bod wat foutliep in de psychiatrie van toen: onbetrouwbare diagnoses, sociaal afwijkend gedrag benoemd als psychiatrische ziekte, dwangbehandeling en overmedicalisering. Iets meer dan tien jaar later werd ik als jong broekje belast met het onderwijs in de psychodiagnostiek. 'Belast' is het juiste woord: niemand van het toenmalige professorenkorps wilde het vak doceren. Wetenschappelijk onderzoek had aangetoond dat de diagnostische labels grotendeels onbetrouwbaar waren. De veronderstelde biologische basis van die diagnoses was grotendeels een fabeltje gebleken. Psychofarmaca werden veel te vaak voorgeschreven, en dat bovendien binnen de context van een behandeling die steevast neerkwam op verplichte aanpassing. Dit alles kreeg toen zeer ruime aandacht via literatuur, films en de algemene pers.

Inmiddels zijn we een dikke dertig jaar verder, met het volgende resultaat. Bij elke nieuwe editie van het meest gebruikte handboek, de Amerikaanse Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders (DSM) zien we een spectaculaire stijging van het aantal labels. Die labels stellen wetenschappelijk gezien weinig voor. De algemeen veronderstelde neurobiologische basis van die stoornissen is eerder een farmacologische reclameslogan dan een wetenschappelijk feit. Alle officiële statistieken tonen een exponentiële stijging in het gebruik van psychofarmaca, en het doel van psychotherapie is heel sterk aan het opschuiven in de richting van verplichte sociale aanpassing. We zijn niet terug bij af, we zijn een flink stuk doorgeschoten in een richting die dertig jaar geleden met recht en reden werd aangeklaagd. Er is één levensgroot verschil: in vergelijking met die periode krijgt het protest tegenwoordig weinig aandacht.

Immers, vandaag overheerst het ziektemodel in de psychiatrie, met daarbinnen een merkwaardige trend: symptomen - bijvoorbeeld een tekort aan aandacht en een teveel aan activiteit - worden benoemd als 'stoornis', waardoor de indruk ontstaat dat we de medische oorzaak kennen. Het gebruik van goed bekkende afkortingen camoufleert dat enigszins, zodat het moeite kost om deze schijnverklaringen te ontmaskeren. Even een vergelijking: iemand die last heeft van hoge koorts (HK) en veel zweten (VZ) diagnosticeren we in dit model als iemand die aan HKVZ lijdt. Vervolgens stellen we dat die arme man toch zoveel last heeft van koorts en zweten, omdat hij aan HKVZ lijdt. Net zoals iemand te weinig aandacht heeft (AD) en te druk is (HD) omdat hij ADHD heeft. Een beschrijving wordt voorgesteld als oorzaak van wat er beschreven wordt. Dergelijke cirkelredeneringen zijn legio in de huidige versie van het ziektemodel, waardoor er een illusie van wetenschappelijkheid ontstaat.

Fastfoodbrokken
Willen we het verband tussen onze neoliberale maatschappij en mentale problemen aantonen, dan hebben we twee dingen nodig. Ten eerste een maatstaf die aangeeft in welke mate een maatschappij neoliberaal is. Ten tweede een aantal criteria waarmee de stijging of daling van het psychosociale welbevinden meetbaar wordt. Vervolgens combineer je beide gegevens en kun je zien of er inderdaad een verband bestaat.

Dit is precies de aanpak die Richard Wilkinson, een Britse gezondheidssocioloog, heeft toegepast. Als maatstaf voor het neoliberalisme neemt hij de inkomstenverschillen, waarvan ondertussen bekend is dat die onder een neoliberaal beleid spectaculair toenemen. Vervolgens gaat hij het verband na met algemeen erkende biopsychosociale indicatoren. Zijn conclusies spatten grafiek na grafiek van het blad: hoe groter de inkomensongelijkheid in een land of regio, hoe meer mentale stoornissen, tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie (zowel in de huiskamer als op straat), criminaliteit, drugs- en medicijngebruik. Hoe meer ongelijkheid, hoe slechter de lichamelijke gezondheid, de onderwijsresultaten, de sociale mobiliteit en het veiligheidsgevoel. Een politiek bestel dat geen rekening houdt met dergelijke resultaten, is een bestel dat geen rekening houdt met het algemeen belang.

Publiek beschuldigen
Niet alleen het aantal psychosociale problemen wordt bepaald door het maatschappelijk model, ook de aard van de stoornissen hangt daarmee samen. De huidige dwingende gezondheidsnorm heet 'succes', financieel en materieel. De mogelijkheid dat een geslaagde jonge professional zichzelf moet oppeppen met cocaïne en 's avonds op zijn loft zit te verpieteren met alcohol en internetseks, gaat in tegen alle verwachtingen. Als succes het criterium is voor een normale identiteit, dan wordt falen het symptoom van een gestoorde. De pijnlijkste toepassing is die bij kinderen, waar tegenwoordig vrijwel alle stoornissen te maken hebben met falen op school. Telkens opnieuw tonen diagnostische criteria de keerzijde van de hooggespannen sociale verwachtingen waaraan zij moeten voldoen.

Zoals wel vaker het geval is, loont het de moeite even stil te staan bij de etymologische betekenis van een woord. We hebben het over diagnostische categorieën. 'Categorie' gaat terug op het klassiek Griekse kategorein, met de volgende verrassende betekenis: publiek beschuldigen. Elke ordening in categorieën verwijst impliciet of expliciet naar een rangorde met een morele betekenis. De psychodiagnostische DSM-classificatie is een ordening waarmee mensen via labels beschuldigd en afgevoerd worden. Zelf voelen zij dat feilloos aan, getuige de manier waarop onze kinderen die labels als scheldwoorden gebruiken ('Autist!'). Vandaar ook dat volwassenen dankbaar gebruikmaken van de verondersteld bewezen neurobiologische verklaringen ('Ik ben ziek!') om aan het schuldgevoel te ontsnappen. Dit biedt weinig soelaas, het dominante denkkader (de mens is maakbaar mits hij zich inspant) veroordeelt hen hoe dan ook.

Daartegenover staan de 'winners', van wie sommigen zo goed beantwoorden aan het ideaalbeeld dat ook zij gestoord worden. De verplichting om te genieten kent haar uitglijders in seksverslaving, boulimie en natuurlijk koopverslaving. Psychopathische karaktertrekken zijn in het bankwezen zeer efficiënt, maar voorbij een bepaalde grens worden ze een niet behandelbare afwijking. Hetzelfde geldt voor het manager-zijn-van-jezelf; de overdreven versie heet narcistische persoonlijkheidsstoornis. In al die gevallen is de grens tussen 'geslaagd' en 'gestoord' vrij dun.

Hyperperfectionisme
Aan de andere kant vinden we de 'losers', bij wie angst en depressie het meest op de voorgrond treden. In tegenstelling tot wat de Britse arts en essayist Theodore Dalrymple en de zijnen beweren - dat mensen 'soft' geworden zijn onder invloed van de verzorgingsmaatschappij - is het schuldgevoel bij mislukking zeer groot. In dit tijdperk van de maakbare mens voelt het merendeel van ons zich meer dan ooit verantwoordelijk voor het eigen falen. Het onderzoek van socioloog Piet Bracke bevestigt dit: er zijn veel meer depressies dan vroeger, en de betrokkenen ervaren hun depressie als een persoonlijke mislukking. Het beeld van de grienende, zichzelf beklagende underdog is een uitzondering, niet de regel. De angststoornissen liggen in dezelfde lijn, met als twee toppers faalangst en sociale angst. Begrijp: angst voor de ander, die hetzij een beoordelaar, hetzij een concurrent is en soms zelfs beide tegelijkertijd.

Wat in deze labels zelden aan bod komt, maar wat elke clinicus zal herkennen bij nogal wat mensen in de spreekkamer, is de doorgedreven controledwang, het hyperperfectionisme. Elke hapering, elke onvoorziene gebeurtenis zet nog meer druk op de ketel om de volgende keer toch maar sneller en beter te kunnen reageren. Die combinatie ontbreekt zo goed als nooit bij eetstoornissen, die bovendien een ander merkwaardig kenmerk bezitten - merkwaardig voor de hulpverlener die iedereen wil helpen: de persoon in kwestie houdt de problematiek verborgen. Anderen mogen het niet weten, elke zwakheid kan tegen de mens-als-ondernemer-van-zichzelf gebruikt worden ('Everything you say or do can and will be held against you').

Het pijnlijkste effect vind ik terug op relationeel vlak. De combinatie tussen een doorgedreven competitief individualisme en het vervangen van een vroegere beheersingsethiek door een verplicht en grenzeloos genieten is dodelijk voor duurzame relaties. Eenzaamheid is zonder twijfel de meest frequente 'stoornis' van onze tijd. In combinatie met de verplichting om te genieten mondt dit uit bij wat Mark Fisher heel treffend depressive hedonia noemt, depressief genot.

Disciplinering als behandeling
De woorden die we gebruiken, geven vaak uitdrukking aan een achterliggende ideologie, zodat een verschuiving in onze woordenschat altijd betekenisvol is. Niet zo lang geleden hadden we het over psychologie en psychiatrie, nu hebben we het over gedragswetenschappen. Vroeger hadden mensen psychologische problemen, nu vertonen ze gedragsstoornissen. Vroeger deden we aan diagnostiek, nu doen we aan assessment, ondertussen zelfs al aan vroeg-detectie bij kleuters. Help!

Samengevat luidt de onderliggende redenering van de labeldiagnostiek als volgt: een gedragsmatig kenmerk komt te veel of te weinig voor en is daarom sociaal onaanvaardbaar. Het doel van de behandeling is duidelijk: het 'te veel' moet weggesneden worden, het 'te weinig' aangevuld, opdat de patiënt weer beantwoordt aan de sociale normen. Als een kind weer braaf in de klas zit en de les volgt, is het probleem opgelost.

Vandaag bevindt het psi-bedrijf zich op een hellend vlak, en zijn we erg snel aan het afglijden naar een praktijk waarin psychiatrische diagnoses als vangnetten functioneren ter sociale controle en behandeling neerkomt op disciplinering. Psychiater en psychotherapeut worden aldus de nieuwe morele autoriteiten die in naam van de wetenschap opleggen hoe we ons moeten gedragen. Dat daartegen weinig of geen reactie komt, in tegenstelling tot dertig jaar terug, wijst erop dat velen die disciplinering nodig vinden. Voor zover dit al juist zou zijn, blijft het een open vraag of die disciplinering een taak voor psychotherapeuten is. Die vraag wordt nog belangrijker als we zien dat een dergelijke aanpak in toenemende mate met het gebruik van medicijnen gepaard gaat - 'Zit stil of je krijgt (nog) een pil'. Bovendien moeten we er ons scherp van bewust zijn dat men op deze manier enkel bepaalde gevolgen van het neoliberale beleid bestrijdt, namelijk het verdampen van een klassieke beheersingsethiek in combinatie met een doorgedreven individualisme, zonder aan de oorzaken te raken.

De echte vragen zijn ethisch van aard
Als psychoanalyticus kan ik geen naïeve keuze maken voor het individu en tegen de maatschappij, of omgekeerd: voor de maatschappij en tegen het individu. Dat laatste is typisch voor de huidige gedragswetenschappen, als aflossing van de vroegere bevrijdingspsychologie, die voor het individu koos. De bevrijdingspsychologen van toen vergaten dat het individu die maatschappij met haar normen en waarden heel hard nodig heeft. De huidige disciplineringstherapeuten weigeren in te zien dat het individu en zijn stoornissen het product zijn van die maatschappij.

Dit zijn naïeve keuzes omdat iedere gemeenschap haar vormen van normaliteit definieert en kneedt, waarmee ze in dezelfde beweging haar abnormaliteiten definieert. Het dominante denkkader waarbinnen dat gebeurt, definieert meteen de aansluitende praktijk. Het maakt nogal een verschil of die praktijk binnen een religieus denkkader plaatsgrijpt (wie afwijkt is een te bekeren zondaar, een ketter, een heks), binnen een medisch (wie afwijkt is een te behandelen patiënt) of een economisch (wie afwijkt is een profiteur). Het enige gemeenschappelijke element is de uitsluiting: aan deze kant van de lijn, wij, de normalen, aan de andere kant zij, de abnormalen.

De vraag is bijgevolg niet of een maatschappij ziek- of gezondmakend is. De vraag is veeleer hoe een bepaalde maatschappij haar normaliteit en haar afwijkingen definieert en welke consequenties daaruit voortvloeien. Daarbij is het zeer goed voorstelbaar dat die definiëring een bedenkelijk ethisch niveau heeft, waardoor een maatschappij ingaat tegen haar eigen fundamenten. Een maatschappij dus, die haar eigen sociale verbanden vernietigt.

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Nymph » wo 22 augustus 2012, 19:18

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Spot the difference » za 25 augustus 2012, 18:18

Ik vrees dat het al een samenvatting ís. :)

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Jippie » za 25 augustus 2012, 23:58

De neoliberale maatschappij maakt mensen niet zomaar ziek; ze vernietigt de eigen sociale verbanden
Ik denk dat dit stukje doemdenken de samenvatting is.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Iago » za 01 september 2012, 11:19

zeg Spot
had je dat niet even
in een paar
pakkende zinnen
kunnen samenvatten? :shock:

Nymph
Niemand is normaal.

8)
Helder zo? :lol:

Asjemenou, wat een tenenkrommend stuk weer. Deze man zou eens in therapie moeten, om te kijken waar zijn frustratie vandaan komt en wat hem drijft om dat op deze manier te uiten.

Het neoliberalisme als markt'stoornis' in ergens in de jaren dertig van de vorige eeuw verzonnen. Ach, zoals de man zelf stelt:
Elke ordening in categorieën verwijst impliciet of expliciet naar een rangorde met een morele betekenis.
De vraag is (veeleer) hoe een bepaalde maatschappij haar normaliteit en haar afwijkingen definieert en welke consequenties daaruit voortvloeien.
Ik denk dat dat een verkeerde instelling is. De vraag is niet hoe een maatschappij dat doet, maar wie dat doet in die maatschappij. Frappant is, dat de mores van een maatschappij ineens aangepast kan worden als iets salonfähig wordt verklaard.

In het licht van dit forum is seksuele mores voordehandliggend, dus kijk eens wat er in Nederland gebeurde toen een schrijfster meldde dat ze met enige regelmaat genoot met een andere man, met medeweten en toestemming van haar partner. Ineens doken de MILFS en cougars achter alle stenen vandaan. Haar boek bevatte wat tips en trucs om stringetjes te mailen, waar enthousiast in meegedaan werd. Als je het niet deed was je voor wat de publieke opinie betreft eigenlijk niet normaal.

Vijftig tinten kleurloos, en het zou me niet verbazen als de Ikea een Rode kamer in haar assortiment op gaat nemen. Inclusief attributen. Ik ben eigenlijk meteen benieuwd wat daar dan de namen van zouden worden...

Dus als je je niet hoogzwanger aan een paal laat knopen, raakt de gynaecoloog binnenkort ongerust. De term zwangerschapsstriemen krijgt een nieuwe betekenis, en over tien jaar is het niet meer voor te stellen dat je ooit anders hebt kunnen doen. Ouders in therapie moeten terug naar hun eigen verwekkers die met tranen in de ogen een knieval doen, mea maxima culpa, want die hebben dan nog wel stringetjes gefaxt maar de rest was ze een beetje ontgaan.

(Mijn fantasie gaat wel eens met me op de loop...)

Als je het toplaagje er af krast, is er door de jaren heen helemaal niet zoveel veranderd. Natuurlijk, er zijn andere middelen en we gaan er anders mee om, iedereen is het centrum van het universum maar wil zich tegelijkertijd bovengemiddeld verklaren. Dakannie. Als je jezelf tot norm verheft, is je penis per definitie gemiddeld.

Hiermee houden we een flinke hoeveelheid mensen bezig, inclusief de schrijver van het artikel. Een hele grote groep, die hun eigen bestaansrecht heeft gecreëerd. En dat natuurlijk ook in stand houdt.

Willen we het verband tussen onze neoliberale maatschappij en mentale problemen aantonen?
Nou, nee.

Iago

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Jippie » wo 05 september 2012, 8:46

Wie het verleden kent, kent de toekomst wordt er wel eens gezegd.
Als een volk zich verveelt dan moet je ze brood en spelen geven als ze bang zijn voor de toekomst willen ze apocalyptische verhalen horen.
Paul Verhaeghe is goed in apocalyptisch doemdenken over het menselijk gedrag en staaft zijn angst door er een wetenschappelijk sausje over heen gieten te gieten. En dan nog.. hoe waar is wetenschap als ze eenzijdig dingen belichten of dingen over het hoofd zien.

Ach,.. feitelijk is het allemaal de schuld van de vrij gevochten beweging uit de jaren 60.. of eigenlijk moeten we terug naar de verzuiling die weer de oorzaak was dat mensen zich vrij maakten, of eigenlijk de industrialisatie die mensen uit hun huizen dreef naar de steden om werk te zoeken waardoor er verzuiling ontstond, want je wil in een vreemde omgeving wel een clubje hebben waar je bij hoort, of misschien lag de bron van alle ellende wel bij Napoleon, die alle vertrouwde stelsels overhoop gooide en koningshuizen en religie failliet verklaarde waardoor menen hun identiteit verloren.

Ik geloof dat alle merkwaardige uitspattingen er door de natuur vanzelf weer worden uitgefilterd. De survival of the fittest. We zitten nu in een periode waar 'asociale media' de grijze massa overheerst. Nee, ik noem Facbook, en I-phones en dergelijke geen sociale media. Het individualiseert mensen in sneltreinvaart, maar ook dat overleven we wel weer.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Flippo
Berichten: 514
Lid geworden op: vr 28 juni 2002, 1:01

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Flippo » wo 05 september 2012, 10:22

Ik zou er niet zo somber naar kijken, als in "de bron van alle ellende". Het is juist vooruitgang. Als 70 jaar geen oorlog meer in Europa, het Duitse en dus Nederlandse wirtschaftswunder, de relatief grote rijkdom waarin wij nu leven, de komst van ICT en Internet -- waardoor wij nu met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Dat lijkt me geen ellende, dat is winst.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Jippie » wo 05 september 2012, 13:16

Materieel gezien zijn we er niet op achteruit gegaan. Maar dat is slechts een klein deel van het plezier in je leven.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Flippo
Berichten: 514
Lid geworden op: vr 28 juni 2002, 1:01

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Flippo » do 06 september 2012, 17:39

Hetgeen niet wil zeggen dat als het materieel slechter gaat onze geest rijker wordt en ons geluk groter. Van die impliciete suggestie word ik altijd wat kriegelig.

De mooiste kunst is gemaakt in perioden van grote rijkdom. Nee, beter uitgelegd, als er grote rijkdom was bij een (selecte) groep die grote kunstenaars financierde. De ongelofelijke schoonheid van Florence, geschapen door kunstenaars als Michelangelo, werd gefinancierd door de rijke bestuurders De Medici.

Dus rijkdom heeft ook voordelen. Armoe heeft dat, voor zover het mijn kennis betreft, veel minder.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Suzette » do 06 september 2012, 21:02

Ik geloof dat alle merkwaardige uitspattingen er door de natuur vanzelf weer worden uitgefilterd. De survival of the fittest.
Hier zat Darwin fout he? De evolutie is grotendeels het gevolg van toevallige mutaties

We zitten nu in een periode waar 'asociale media' de grijze massa overheerst. Nee, ik noem Facbook, en I-phones en dergelijke geen sociale media. Het individualiseert mensen in sneltreinvaart, maar ook dat overleven we wel weer.
Is dat fout? het is anders dan wat wij, oude lullen, kennen.

De ouders van onze ouders vonden de Rock 'n roll, Elvis Presley met z'n heupen ook maar verderfelijk.

Wij schreven brieven aan elkaar (als we dat al deden), nu worden er whatsappjes gestuurd. Ik denk dat de hedendaagse jeugd veel meer contact heeft met elkaar dan 30 jaar geleden. Dan sprak je elkaar pas weer de volgende dag op het schoolplein.

de nieuwe manier van communiceren heeft ook nadelen, zoals alles heeft. Maar dat zet zich ook wel weer.
was je vroeger op vakantie niet bereikbaar was voor je baas, toen dat 'iedereen' dat ineens wel en een groep mensen die daar onder leed en nu zijn er weer genoeg mensen die gewoon NIET bereikbaar zijn in de vak of daar heel goed mee om gaan.
Ondertussen heeft elke bezitter van een mobiele telefoon ook ontdekt dat je hem niet op hoeft te nemen, toch?

Elke ontwikkeling moet groeien, zetten. Anders waren we nu nog steeds jagers en verzamelaars.

Natuurlijk erger ik me aan de bellende man voor me bij de kassa, en het kassa-meisje nog veel meer. Ik zie wel steeds meer reacties daarop en op de markt moet je het al helemaal niet flikken
Ik zie liever mijn dochter appen en twitteren met vrienden op de bank dan dat ze naar het zoveelste mega domme tv-prog's zit te kijken (de tv gaat ook niet aan maar ik zie het soms als ik op visite ben, wat een enorme domheid zeg op de tv tegenwoordig). die gesprekken hebben meer waarde dan de tv vaak.

maar het is nieuw, anders, wennen en ik heb er ook tegen geageerd in het begin.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: "We genieten ons te pletter. Maar niemand is tevreden".

Berichtdoor Jippie » vr 07 september 2012, 8:36

Ik geloof dat alle merkwaardige uitspattingen er door de natuur vanzelf weer worden uitgefilterd. De survival of the fittest.
Hier zat Darwin fout he? De evolutie is grotendeels het gevolg van toevallige mutaties
Er zitten veel hiaten en witte vlekken in de theorie van Darwin maar ik bedoelde het eigenlijk anders. De apocalyptische zieners, de pessimisten en doemdenkers verliezen het van de mensen die met optimisme, vertrouwen en energie aan een stabiele toekomst willen werken. Stiekem houdt een mens niet van chaos en anarchie, we willen orde en netheid. Wat dat betreft zat Darwin er wel naast als hij stelt dat we ons aanpassen aan de leefomstandigheden. Bepaalde omstandigheden accepteren we namelijk niet.
We zitten nu in een periode waar 'asociale media' de grijze massa overheerst. Nee, ik noem Facbook, en I-phones en dergelijke geen sociale media. Het individualiseert mensen in sneltreinvaart, maar ook dat overleven we wel weer.
Is dat fout? het is anders dan wat wij, oude lullen, kennen.
Nee het is niet fout, het kan zelfs heel veel voordelen opleveren en Nee, ik doelde nog niet eens op de jeugd.
Maar er is geen moreel in het gebruik van de sociale media en dat leidt tot a-sociaal gedrag. Ik las laatst een klaaglitanie van een reisleider die tevens gids was. Mensen gaan mee op een excursie naar iets toe en hebben het zo druk met twitteren, Sms' en en reisverslagen maken op hun I-pad dat hij net zo goed tegen de tafels het verhaal kon afsteken. Vragen..eh..neuh.. geen vragen.
Vorige week zat ik bij een voorlichtingsavond. Er waren ongeveer 400 mensen aanwezig. Dat er overal in de zaal mobieltjes af gaan van mensen die gebeld worden dat hoort er blijkbaar bij tegenwoordig. Maar er zit ook gewoon en grote groep constant met hun telefoontje in hun hand naar het scherm te kijken. Af en toe hoor je ze dan lachen en laten ze elkaar dingen zien.. BLIJF DAN THUIS en zit een ander niet te vervelen met je verslaving.
Mensen die in supermarkten, in het openbaar vervoer en in wachtkamers van tandartsen in hun telefoon lopen schreeuwen zodat iedereen kan meeluisteren welke kul ze elkaar te vertellen hebben.... de wereld zit daar niet op te wachten.
We kunnen er niet meer zonder want mensen worden helemaal zenuwachtige als ze niet bereikbaar zijn, maar de normen en waarden van de (a)sociale media moeten nog uitgevonden worden.
En dat had je zelf ook al opgemerkt. :wink:
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten